meta-pixel

CentrumSpark

Angielski dla dzieci z ADHD – jak uczyć skutecznie i bez stresu?

Czy wiesz, że nawet 8% dzieci i nastolatków może zmagać się z ADHD? To jedno z najczęściej rozpoznawanych zaburzeń neurorozwojowych, charakteryzujące się m.in. nadpobudliwością i trudnościami z koncentracją. Dzieci ze stwierdzonym ADHD potrzebują odpowiednio dostosowanych metod nauczania, które angażują ich uwagę, pozwalają na częste zmiany aktywności i wykorzystują ich naturalną ciekawość oraz energię. Jak dobrze zaplanować naukę, by język angielski dla dzieci z ADHD był łatwiejszy do opanowania? Dowiedzmy się!

Kilka słów o ADHD – co to jest i jak się objawia?

ADHD, czyli zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi, to temat, który w ostatnim czasie zyskał dużą popularność w mediach. Niestety, wokół tego zaburzenia narosło wiele szkodliwych stereotypów. Nie każde dziecko z ADHD to uczeń, który nieustannie biega po sali i przeszkadza w lekcji.

Objawy tego zaburzenia są różnorodne – niektóre dzieci są ciche i spokojne, ale zmagają się z trudnościami w koncentracji, zapominaniem o obowiązkach, nadmierną wrażliwością na bodźce czy problemami z organizacją czasu. ADHD ma wiele twarzy, dlatego tak ważne jest indywidualne podejście do każdej osoby z tym zaburzeniem.

Czy dzieci z ADHD mają trudności z nauką języków?

Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi, ponieważ ADHD u każdego dziecka może objawiać się inaczej. Niektóre dzieci z tym zaburzeniem świetnie radzą sobie z nauką języków, szybko przyswajają nowe słówka i chętnie komunikują się w obcym języku, podczas gdy inne mogą mieć trudności z koncentracją, zapamiętywaniem gramatyki czy tworzeniem dłuższych form pisemnych.

Najważniejsze w nauczaniu dzieci z ADHD jest indywidualne podejście i angażujące metody przyswajania wiedzy. Lekcje, które skupiają się jedynie na wyjaśnianiu teorii, czy monotonnym uzupełnianiu ćwiczeń gramatycznych mogą być dla nich nużące, podczas gdy nauka poprzez ruch, zabawę, wizualizacje lub muzykę przynosi lepsze efekty. ADHD nie oznacza braku zdolności językowych, a jedynie potrzebę dostosowania metod nauki do naturalnych predyspozycji dziecka. Wsparcie nauczycieli i rodziców oraz wykorzystanie jego mocnych stron sprawią, że nauka angielskiego stanie się przyjemnością, a nie wyzwaniem.

Uśmiechnięta nauczycielka prowadzi zajęcia indywidualne z dziewczynką. Dziewczynka na zdjęciu podpiera głowę na ręce i śpi wyraźnie nie zainteresowana lekcją

Angielski dla dzieci z ADHD – jak dostosować metody nauczania?

Dopasowanie metod nauki języków do dzieci z ADHD wymaga zastosowania strategii, które pomagają utrzymać jego koncentrację, motywację i zaangażowanie. Oto kilka propozycji, które mogą okazać się przydatne podczas nauki:

  • Krótkie i intensywne bloki zajęć – dzieci z ADHD mają trudności ze skupieniem się, jeśli dany temat jest omawiany i analizowany za długo, dlatego warto podzielić materiał na krótsze, intensywne sesje trwające 15-20 minut. Taka struktura pozwala utrzymać dziecku skupienie i dzięki temu więcej zapamięta z lekcji.
  • Zróżnicowane metody nauczania – nauczyciel nie powinien tylko mówić na lekcji. Zamiast tego warto, aby wprowadzał wizualizacje, gry ruchowe czy zabawy interaktywne.
  • Podejście multisensoryczne – pomaga to dzieciom z ADHD lepiej przyswajać wiedzę, angażując kilka zmysłów np. wzrok, słuch, dotyk czy ruch. Sprawdzą się tu rymowanki, mapy myśli, zabawki sensoryczne czy nauka poprzez ruch.
  • Częste powtórki – dzieci z ADHD lepiej zapamiętują materiał, gdy mają okazję regularnie do niego wracać. Ważne jest aktywne powtarzanie, np. poprzez gry, quizy czy zabawy, które angażują je w naukę.
  • Pozytywne wzmocnienia – pochwały, dodatkowe punkty czy nagrody takie jak np. naklejki, motywują dzieci do nauki i wzmacniają ich poczucie sprawczości. Ważne jest, aby nagrody dostosować do zainteresowań dziecka i doceniać jego wysiłek, a nie tylko efekty.

Materiał i narzędzia do nauki angielskiego dla dzieci z ADHD

Rodzice dzieci z ADHD bardzo dobrze pamiętają szkolne metody nauki z ich czasów polegające na przepisywaniu definicji z tablicy i monotonnych ćwiczeniach w zeszycie. Niestety, takie podejście rzadko sprawdza się w przypadku dzieci z trudnościami w koncentracji, ponieważ nie angażuje ich w aktywny sposób. Zamiast tego warto postawić na dynamiczne i interaktywne materiały, które przyciągają uwagę i ułatwiają przyswajanie języka.

Dobrze sprawdzą się aplikacje edukacyjne, fiszki z obrazkami, gry językowe oraz materiały wideo. Tworzenie kolorowych plakatów, nauka piosenek, wymyślanie rymowanek i zabawy ruchowe, takie jak „Simon Says”, pomagają utrzymać koncentrację i sprawiają, że nauka staje się bardziej naturalna i przyjemna.

Czego unikać w nauce angielskiego u dzieci z ADHD?

Po przeczytaniu tego artykułu staje się jasne, że monotonia to największy błąd w nauce, jeśli chodzi o język angielski dla dzieci z ADHD. Długie, powtarzające się ćwiczenia, brak interakcji oraz pasywne metody nauczania, takie jak ciągłe pisanie czy słuchanie, mogą szybko zniechęcić dziecko i utrudnić mu koncentrację.

Chłopiec sfrustrowany pracą domową. Siedzi przy stole i rozwiązuje ćwiczenia w książce. W ręce trzyma ołówek i spogląda w sufit

Dla wielu nauczycieli dzieci z ADHD stanowią wyzwanie. Często oceniane są jako trudne i nieułożone. W konsekwencji spotyka je za to krytyka i kary. Jednakże nie tędy droga. Dzieci z zaburzeniami uwagi nie potrzebują dodatkowych stresów, negatywnych bodźców i wywierania na nich presji. Nie chcą też słuchać porównań do innych dzieci. Wobec tego ważne jest, aby sposób ich nauczania był pełen zrozumienia i cierpliwości oraz dostosowany do ich indywidualnych potrzeb.

Bibliografia:

Szybowicz U., Tydzień Świadomości ADHD: Niezwykłe talenty, wyjątkowe wyzwania. Polska Federacja Stowarzyszeń Zawodów Medycznych, 2023, https://www.pfsz.org/tydzien-swiadomosci-adhd-niezwykle-talenty-wyjatkowe-wyzwania/