meta-pixel

CentrumSpark

Język angielski dla dzieci – kiedy najlepiej zacząć naukę?

Czy wiesz, że na świecie niemal 1,8 miliarda ludzi mówi w języku angielskim? Jego powszechność i możliwość komunikacji z osobami z różnych zakątków świata sprawia, że warto uczyć się go od najmłodszych lat, aby w dorosłości swobodnie się nim posługiwać. Właśnie dlatego wielu rodziców zastanawia się, kiedy ich pociechy powinny rozpocząć naukę języka angielskiego dla dzieci, aby była ona efektywna i skuteczna. Odpowiedź na to pytanie znajdziesz poniżej.

Czy istnieje idealny wiek na rozpoczęcie nauki angielskiego u dzieci?

Nauka języka angielskiego w dzisiejszych czasach rozpoczyna się już od najmłodszych lat. Dzieci pierwsze zajęcia językowe mają już w przedszkolu, a na kolejnych etapach nauki jest to język obowiązkowy. Okazuje się, że wprowadzenie obcego języka do życia dziecka we wczesnym wieku to jedna z lepszych inwestycji w jego życie.

Badania pokazują, że najlepszy okres na rozpoczęcie nauki rozpoczyna się przed 10 rokiem życia. Co zaskakujące dziecko do 5. roku życia jest w stanie uczyć się i przetwarzać, aż 5 języków. W tym okresie mózg dziecka jest plastyczny i szczególnie otwarty na nowe informacje, co sprawia, że przyswajanie nowych języków odbywa się u nich naturalnie.

Oto jak wyglądają etapy nauki języka we wczesnych latach życia dziecka:

  • I etap – dziecko uczy się dźwięków języka, czyli tzw. fonemów. Zdolność do ich rozpoznawania nazywa się świadomością fonologiczną.
  • II etap – dziecko zaczyna uczyć się słów. Nadaje poszczególnym dźwiękom znaczenie oraz zaczyna odróżniać, gdzie zaczyna i kończy się słowo.
  • III etap – dziecko próbuje układać słowa w logicznej kolejności, tworząc zdania. Pojawia się również zrozumienie różnicy między poprawnością gramatyczną a znaczeniem wypowiedzi.

Małe dzieci wykazują niezwykłą zdolność do nauki języków. Rozpoczęcie nauki języka obcego w młodym wieku jest dla nich równie naturalne, jak opanowanie języka ojczystego. Podczas gdy dorośli muszą uczyć się gramatyki i słownictwa poprzez ćwiczenia pamięciowe, małe dzieci przyswajają dźwięki, struktury, intonację i zasady języka obcego w sposób spontaniczny.

Korzyści z wczesnej nauki języka angielskiego u dzieci

W dzisiejszym zglobalizowanym świecie znajomość więcej niż jednego języka staje się nieocenionym atutem. Dzieci, które posługują się kilkoma językami, zyskują nie tylko lepsze perspektywy zawodowe, ale także zdolność do swobodnej komunikacji z ludźmi z różnych stron świata, co otwiera przed nimi możliwość poznawania nowych kultur i perspektyw. Poza tymi aspektami istnieje cała gama korzyści, jakie dziecko może odnieść z nauki języka we wczesnym wieku. Oto przykłady:

  • poprawa pamięci,
  • otwartość na świat,
  • rozwój kreatywności,
  • większa pewność siebie,
  • mniejsze bariery językowe,
  • szybsze przyswajanie wiedzy,
  • większe zrozumienie innych kultur,
  • łatwość w nauce kolejnych języków.

Język angielski dla dzieci – jak zacząć z nim naukę?

Im wcześniej dziecko rozpocznie naukę, tym szybciej opanuje język i z większą swobodą będzie nim operować w przyszłości. Wobec tego ważne jest, aby proces nauki odbywał się w sposób naturalny, bez presji i stresu, a przede wszystkim z wykorzystaniem zabawy i pozytywnych emocji.

Trójka dzieci siedzi na podłodze i rozwiązują zadania z języka angielskiego

Język angielski na wczesnych latach życia powinien być dla dzieci częścią jego środowiska. Już od najmłodszych jego lat możesz wplatać do rozmowy angielskie słówka, śpiewać mu piosenki bądź puszczać je na magnetofonie. Dobrym sposobem na oswajanie się z językiem jest też czytanie bajek po angielsku, różnego rodzaju gry słowne, czy odgrywanie scenek.

Warto podkreślić, że od lat jedną z najskuteczniejszych metod nauki języka obcego jest immersja językowa, czyli całkowite zanurzenie się w język. Polega ona na otaczaniu się danym językiem w codziennych sytuacjach, np. poprzez słuchanie radia, oglądanie telewizji czy czytanie książek. Tę metodę możemy z powodzeniem stosować w nauce języka razem z dzieckiem, czerpiąc z niej obopólne korzyści.

Czy warto wysłać dziecko do szkoły językowej na angielski?

Zdajemy sobie sprawę, że nauka języka angielskiego w domu może stanowić wyzwanie, szczególnie jeśli rodzice nie są biegli w tym języku, dlatego z pomocą przychodzą zajęcia językowe dla dzieci. Ważne jest, aby były dostosowane do wieku dziecka oraz jego indywidualnych predyspozycji.

Dwie dziewczynki grają w twistera na zajęciach z języka angielskiego dla dzieci

Efektywne zajęcia z języka angielskiego dla dzieci to takie, na których mają one możliwość całkowitego wejścia w świat nowego języka. Najmłodsi najlepiej chłoną język poprzez ruch, interakcję z rówieśnikami, odgrywanie ról czy zwykłą zabawę. Dzięki temu przyswajają język naturalnie i na dłużej zapamiętują, to, czego się nauczyły.

W ten sposób prowadzimy zajęcia dla dzieci w Centrum Spark. Przygotowaliśmy specjalny program nauczania dla różnych grup wiekowych: 3-4; 5-6; i 7 lat. Na każdych zajęciach dzieci są pod opieką wykwalifikowanych lektorów, a nauka języka przebiega w formie angażujących gier, zabaw plastycznych i sensorycznych, a także z wykorzystaniem nowoczesnych akcesoriów multimedialnych.

Język angielski dla dzieci – jak utrzymać motywację do nauki?

Dla dzieci skuteczna nauka języka angielskiego to taka, która prowadzona jest w przyjaznej atmosferze bez przymusu i konieczności oceniania. Najmłodsi chętniej przyswajają angielski, gdy proces ten odbywa się poprzez zabawę oraz pozytywne doświadczenia. Wobec tego łączenie nauki angielskiego z aktywnościami ruchowymi, kreatywnymi grami, śpiewem i kontaktem rówieśnikami może znacząco zwiększyć ich motywację do nauki.

Czwórka dzieci siedzi na podłodze na sali zajęć i pokazują rozwiązanie zadania w książce do języka angielskiego

Bibliografia:

  1. British Council, The english effect, https://www.britishcouncil.org/sites/default/files/english-effect-report-v2.pdf [dostęp 10.06.2024 r.]
  2. Ghasemi B., Hashemi M., Foreign language learning during childhood, https://www.researchgate.net/publication/271617579_Foreign_Language_Learning_During_Childhood, [dostęp 10.06.2024 r.]